ΣΧΟΛΙΚΗ ΑΥΤΟΕΚΤΙΜΗΣΗ: ΑΝΕΒΑΣΤΕ ΤΗΝ ΨΗΛΑ! (Άρθρο Κασαβέτη)

Μήπως το παιδί σας πηγαίνει κάθε μέρα στο σχολείο σαν να πρόκειται να δουλέψει στα κάτεργα; Κρύβετε πίσω από το διπλανό του, γιατί τρέμει να σηκωθεί στον πίνακα; Νιώθει ότι θ’ αποτύχει στο τεστ των μαθηματικών, ενώ έχει μελετήσει ώρες ολόκληρες;  Πιθανόν αυτό που χρειάζεται είναι μια μικρή ώθηση για να πιστέψει περισσότερο στον εαυτό του και τις δυνατότητές του!

Mε τη συνεργασία της Δρ. Β. Σίμου, Οικογενειακή Θεραπεύτρια, Καθηγήτρια Ειδικής Αγωγής, Αυτοεκτίμησης και Συμβουλευτικής ΣΨΣ Πανεπιστημίου Αιγαίου.

Η σχολική αυτοεκτίμηση είναι ο τρόπος που βλέπει και αξιολογεί το παιδί τον εαυτό του μέσα στο σχολείο. Το πώς αισθάνεται για διάφορες πλευρές του εαυτού του, όπως είναι οι ικανότητες, η συμπεριφορά, η εμφάνιση και φυσικά οι επιδόσεις του στα μαθήματα.  Διαμορφώνεται από τα πρώτα χρόνια του παιδιού στο σχολείο, γι’ αυτό θα μπορούσαμε να πούμε ότι οι πρώτες τάξεις του δημοτικού είναι σημαντικές για να διαμορφωθεί μια υγιής σχολική αυτοεκτίμηση.To αναπτυξιακό στάδιο του χτισίματος της Αυτοεκτίμησης,είναι η σχολική περίοδοε 6-12 ετών.
Γενικά το αίσθημα της αυτοεκτίμησης περιλαμβάνει πίστη στον εαυτό μας και στις ικανότητές μας. Όταν η  αυτοεκτίμηση είναι χαμηλή, τα αρνητικά έχουν μεγαλύτερη δύναμη πάνω στο παιδί  από τα θετικά. Πράγμα που σημαίνει ότι με την παραμικρή αποτυχία απογοητεύεται, πτοείται και τα παρατάει.
Σύμφωνα με έρευνες το χαμηλό αίσθημα αυτοεκτίμησης συνήθως επηρεάζει αρνητικά τη σχολική απόδοση ενός μαθητή. Έχει βρεθεί δηλαδή ότι η υψηλή αυτοεκτίμηση συνδέεται με υψηλή σχολική επίδοση και αντίστροφα,  ότι η χαμηλή σχολική επίδοση συνδέεται με τη χαμηλή αυτοεκτίμηση.

Έχει όντως χαμηλή σχολική αυτοεκτίμηση;
Ένα παιδί  πάντως που είναι πολύ ντροπαλό ή δειλό μέσα στην τάξη ή στο προαύλιο, μπορεί να έχει χαμηλή σχολική αυτοεκτίμηση. Το ίδιο ισχύει και για έναν μαθητή που δεν προσέχει στο μάθημα, δε συζητά εύκολα, δείχνει κουρασμένος, έχει μελαγχολική έκφραση και κλείνεται στον εαυτό του.  Γενικά, παιδιά που δεν έχουν φίλους στο σχολείο, που συνήθως απομονώνονται, αποφεύγουν να συμμετέχουν στο μάθημα και γενικά στις σχολικές δραστηριότητες μπορεί να έχουν χαμηλή αυτοεκτίμηση. Αυτά όμως είναι σημάδια που θα εντοπίσει ο εκπαιδευτικός στο σχολείο και πιθανόν να σας ενημερώσει. Στο σπίτι, όμως, πώς μπορείτε να καταλάβετε ότι το παιδί σας έχει χαμηλή σχολική αυτοεκτίμηση; Γενικά, ένα παιδί  που έχει αρνητική σχέση με το σχολείο και δεν αντιμετωπίζει απλά και μόνο πρόβλημα προσαρμογής, πιθανόν να έχει χαμηλή σχολική αυτοεκτίμηση. Σε κάθε περίπτωση καλό είναι να συζητήσετε με τον εκπαιδευτικό, ώστε να διαπιστώσετε αν οι υποψίες σας επιβεβαιώνονται από τη δική του εκτίμηση.


5 παράγοντες που επηρεάζουν αρνητικά τη σχολική αυτοεκτίμηση.

  • Προβλήματα στην οικογένεια όπως διαζύγιο, σοβαρή ασθένεια ή θάνατος,  παρατεταμένη απουσία ενός από τους δύο γονείς  για οποιονδήποτε λόγο, εντάσεις και καβγάδες στο σπίτι.  
  • Η διαφορετικότητα. Η διαφορετική φυλή ή έθνος, το διαφορετικό χρώμα δέρματος, τα διαφορετικά σωματικά ή φυσικά χαρακτηριστικά, μπορεί να αποτελούν αιτία χαμηλής αυτοεκτίμησης ιδιαίτερα αν συνδεθεί με φαινόμενα αποκλεισμού. 
  • Η υπερπροστασία από τους γονείς  μπορεί να έχει σαν συνέπεια τη μη ανάληψη ευθυνών από το παιδί, πράγμα που με τη σειρά του σαμποτάρει την αυτοπεποίθησή του στο σχολείο. Αν νιώθει ότι δεν μπορεί να τα καταφέρει στο σπίτι, είναι φυσικό να νιώθει ότι δεν μπορεί να τα καταφέρει και στο σχολείο. 
  • Οι μαθησιακές δυσκολίες  οδηγούν αρκετές φορές σε χαμηλή σχολική επίδοση, αφού το παιδί  δεν μπορεί να ακολουθήσει το ρυθμό μάθησης της υπόλοιπης τάξης.  Γι’ αυτό είναι σημαντικό να εντοπιστούν εγκαίρως, έτσι ώστε το παιδί να λάβει την υποστήριξη και καθοδήγηση που χρειάζεται και να νιώσει ότι μπορεί να τα καταφέρει. 
  • Γονείς που έχουν μανία με το άριστα μπορεί να σαμποτάρουν την αυτοπεποίθηση των παιδιών τους.  Γενικά, γονείς που βλέπουν το παιδί σαν προέκταση του εαυτού τους μπορεί με τις φιλοδοξίες και τις προσδοκίες τους για υψηλές μαθητικές επιδόσεις να κάνουν τα παιδιά τους να νιώσουν ότι δεν τα καταφέρνουν αρκετά καλά, όταν οι επιδόσεις τους δεν είναι άριστες.


Σχόλια  
  •  
  •  
  • Απάντηση
  • Απάντηση με παράθεση
  • Παράθεση

# St » 27-08-2011 20:23

Πολύ ενδιαφέρον άρθρο!

St

  •  
  •  
  • Απάντηση
  • Απάντηση με παράθεση
  • Παράθεση

# ΔΕΣΠΟΙΝΑ » 20-09-2011 18:53

Πολύ ενδιαφέρον άρθρο!
Αντιμετωπίζω αυτά τα προβλήματα με την δεκάχρονη κόρη μου.
Αν μπορείται να μας δώσετε κι άλλες συμβουλές
Με εκτίμηση
Δέσποινα

ΔΕΣΠΟΙΝΑ

  •  
  •  
  • Απάντηση
  • Απάντηση με παράθεση
  • Παράθεση

# Dr.V.Simou » 13-12-2011 10:14

Κυρία Δέσποινα,
σας ευχαριστούμε για τα καλά σας λόγια. Τα παιδιά όπως και οι γονείς αντιμετωπίζουν καθημερινά διάφορες δυσκολίες. Το θέμα είναι όχι μόνο η ευαισθητοποίηση αλλά και η ταυτόχρονη δράση προκειμένου να γίνουν υγιείς αλλαγές.

Dr.V.Simou

  •  
  •  
  • Απάντηση
  • Απάντηση με παράθεση
  • Παράθεση

# ΡΟΖΑ ΠΑΠΠΑ-ΒΕΖΥΡΤΖΗ » 02-09-2012 09:32

Aγαπητη κυρια Σιμου,
Με πολλη εκτιμηση για το εργο σας,σας γραφω.
Σημερα σας γνωρισα στην ομορφη λιμνη της Βουλιαγμενης και χαρουμενη για την γνωριμια,ετρεξα να διαβασω για την δουλεια σας και το συλλογικο εργο σας.
Ειμαι τυχερη που σας βρηκα.
Εκτος απο την δουλεια μου σαν ζωγραφος ,κεραμιστρια[9 ατομικες εκθεσεις μελος του ΕΕΤΕ
αν μπειτε μεσω GOOGLE θα με βρειτε στο ΕΕΤΕ στους ζωγραφους στο Παππα],ασχοληθη κα τα τελευταια 23 χρονια με την εκπαιδευση στην Τεχνη.Λογω της αγαπης που εχω για τα παιδια γνωρισα την ΑRT THERAPY[παρακολ ουθησα σεμιναρια στο Κεντρο Τεχνης και Ψυχοθεραπειας στους Αμπελοκηπους].Μεσα απο τα μαθηματα μου εχω εκπαιδευτει να παραδιδω τις ανθρωπινες αξιες στα παιδια και να ενδυναμωνω την πιστη στον εαυτο.Ειμαι πολυ χαρουμενη που γνωρισα εναν ανθρωπο που δουλευει για το κοινο καλο των συνανθρωπων του και δη της νεας γενιας..
τα σεβη μου,
Ροζα Παππα-Βεζυρτζη

ΡΟΖΑ ΠΑΠΠΑ-ΒΕΖΥΡΤΖΗ

Προσθήκη νέου σχολίου

Κωδικός ασφαλείας
Ανανέωση

Επικοινωνία

Τηλέφωνο - FAX : 2109627259

E-mail : info@europe-esteem.gr