Ο ρόλος του εκπαιδευτικού
Με την είσοδο των παιδιών στο σχολείο, ο εκπαιδευτικός, έρχεται πολλές φορές αντιμέτωπος με μαθητές που είτε η αυτοεκτίμησή τους είναι υψηλή, είτε μειωμένη ανάλογα με τον τρόπο που έχουν ανατραφεί από το σπίτι.  Η αλήθεια είναι πάντως ο εκπαιδευτικός με της στάση του και το σωστό χειρισμό μπορεί να βοηθήσει έναν μαθητή με χαμηλή σχολική αυτοεκτίμηση να ξεπεράσει το πρόβλημα.
Για τα συνεσταλμένα παιδιά η σωστή προσέγγιση, η ιδιαίτερη προσοχή και η ενθάρρυνση για συμμετοχή σε δραστηριότητες είναι ιδιαίτερα σημαντική για να τονωθεί η αυτοπεποίθησή τους. Ο εκπαιδευτικός μπορεί να κινητοποιήσει το μαθητή με την ανάθεση πρωτοβουλιών, τονίζοντας τα θετικά στοιχεία της συμπεριφοράς του και επαινώντας κάθε προσπάθεια ανεξάρτητα από το αποτέλεσμα. Είναι επίσης σημαντικό  να βοηθήσει να ανακάλυψη τις ικανοτήτων τους  ακόμα και κάποια κρυφά ταλέντα και να πιστέψει περισσότερο στον εαυτό του και στις δυνατότητές του.


Ο ρόλος του γονιού
Το πρώτο και το σημαντικότερο είναι να μην έχετε άγχος σχετικά με τη σχολική  μελέτη, γιατί έτσι αγχώνετε το παιδί σας και κλονίζετε την εμπιστοσύνη στον εαυτό του και στις δυνατότητές του. Γενικά ο τρόπος που γίνεται η μελέτη στο σπίτι μπορεί να επηρεάσει σημαντικά το παιδί,  ενθαρρύνοντάς το ή αποθαρρύνοντάς το να πιστέψει στον εαυτό του. Παρόλο που είναι σημαντικό να σταθείτε δίπλα στο παιδί σας για να το βοηθήσετε στη μελέτη, ιδιαίτερα στις πρώτες τάξεις του δημοτικού, είναι σημαντικό να το καθοδηγείτε κι όχι να του δίνετε οδηγίες που θα μπορούσε μόνο του να αντιληφθεί.  Να είστε λοιπόν δίπλα του, χωρίς όμως να του στερείτε τη δυνατότητα να αναπτύξει τη δική του ευθύνη στη μελέτη, ώστε σιγά σιγά να μάθει να διαβάζει μόνο του.  Αν είστε συνέχεια από πάνω του και του λέτε διαρκώς τι να κάνει, το παιδί θα νιώσει ότι δεν μπορεί να τα καταφέρει μόνο του ούτε στο σπίτι και πόσο μάλλον στο σχολείο. Βασική προϋπόθεση επίσης είναι οι απαιτήσεις των γονιών να ανταποκρίνονται στο επίπεδο των δυνατοτήτων του παιδιού. Οι υψηλές προσδοκίες μπορεί να αγχώσουν το παιδί που θα νιώσει ότι δεν αξίζει αν δεν μπορεί να πετύχει τον ανώτερο στόχο που είναι το άριστα.


10 τρόποι για  να ενισχύσετε τη σχολική αυτοεκτίμηση του παιδιού σας
Η αλήθεια πάντως είναι ότι γονείς που φτιάχνουν ένα οικογενειακό περιβάλλον που στηρίζει το παιδί συναισθηματικά, μπορούν  να ελαττώσουν σε μεγάλο βαθμό την πιθανότητα καταστροφής της αυτοαντίληψης του παιδιού τους. Υπάρχει ένα παλιό ρητό που λέει: «Για να είσαι αποτελεσματικός γονιός πρέπει πρώτα να δώσεις στο παιδί σου ρίζες για να μπορέσει να αναπτυχθεί και μετά φτερά για να πετάξει». Γι’ αυτό:

  1. Προσέξτε τι λέτε στο παιδί σας γιατί μπορεί να συμφωνήσει μαζί σας. Προτού αποκαλέσετε ένα παιδί ανόητο, απρόσεχτο ή οποιαδήποτε άλλο αρνητικό χαρακτηρισμό αναλογιστείτε την ερώτηση: «Έτσι θέλω να βιώσει το παιδί μου τον εαυτό του;» Να θυμάστε ότι τα παιδιά βλέπουν τον εαυτό του όπως νομίζουν ότι τα βλέπουν οι γονείς τους. Γι’ αυτό ακόμα και μια αποτυχία να τη σχολιάζετε με θετικό και εποικοδομητικό τρόπο. 
  2. Ο θετικός λόγος και η αίσθηση της ασφάλειας είναι δύο από τους βασικότερους παράγοντες που βοηθούν την καλλιέργεια της αυτοεκτίμησης. Ο έπαινος χρειάζεται όχι μόνο στις επιτυχίες αλλά και ως επιβράβευση της προσπάθειας.  Θα πρέπει όμως να είναι συγκεκριμένος και ανάλογος προς το αντικείμενο. Γενικός και αφηρημένος έπαινος αφήνει το παιδί να αναρωτιέται για ποιο πράγμα επαινέθηκε. Το να πούμε σε ένα παιδί που μας βοήθησε στην τακτοποίηση της βιβλιοθήκης : «Είσαι καλό παιδί σήμερα» πιθανόν να το μπερδέψει. Για να έχει αποτέλεσμα είναι καλύτερα να πείτε: «Τα βιβλία είναι όλα στη θέση τους τώρα. Θα είναι εύκολο να βρούμε όλοι αυτό που θέλουμε. Ήταν δύσκολο, αλλά τα κατάφερες!»
  3. Εντοπίστε και αλλάξτε τις λανθασμένες αντιλήψεις που έχει το παιδί για τον εαυτό του. Π.χ. αν το παιδί μπορεί να πιστεύει ότι είναι κακός μαθητής επειδή δυσκολεύεται στα μαθηματικά ενώ τα πάει καλά στα υπόλοιπα μαθήματα. Είναι σημαντικό να το βοηθήσετε να καταλάβει ότι είναι φυσιολογικό να μην είμαστε παντού και σε όλα καλοί. 
  4. Επιτρέψτε του να εκφράζει ελεύθερα τους προβληματισμούς του για το σχολείο, δείχνοντας κατανόηση στις ανησυχίες του αντί να το αποπαίρνετε. Να θυμάστε αποτελεσματικός γονιός που προτιμά να τον εμπιστεύονται παρά να τον φοβούνται. 
  5. Είναι σημαντικό ν’ αποδεχτείτε το χρόνο και τον τρόπο του παιδιού κατά τη μελέτη. Να δεχτείτε δηλαδή ότι μπορεί να αργεί να διαβάσει ή να γράψει ή ότι χρειάζεται να του εξηγήσετε κάτι πολλές φορές μέχρι να το καταλάβει. Λέγοντας στο παιδί μας ανυπόμονα «Άσε με να το κάνω εγώ» σαμποτάρουμε την ελευθερία του να προσπαθήσει και να μάθει. 
  6. Ενθαρρύνετε το παιδί να αναλάβει περισσότερες ευθύνες μέσα στο σπίτι και να κάνει πράγματα μόνο του, π.χ. στρώσιμο τραπεζιού την ώρα του φαγητού. 
  7. Δώστε το σωστό παράδειγμα. Αν το παιδί δει ότι όλοι, ακόμα κι οι γονείς του, μπορεί να κάνουν λάθη, δε θα φοβάται τόσο πολύ για τα δικά του. Αποτελεσματικός γονιός είναι αυτός που εφαρμόζει αυτά που λέει, που παραδέχεται τα λάθη του και ζητάει συγγνώμη, που ενισχύει αντί να αποθαρρύνει, που δίνει εξηγήσεις και όχι εντολές.
  8. Αποφύγετε τις συγκρίσεις με άλλα αδέρφια ή με άλλους μαθητές, λαμβάνοντας υπόψη ότι το παιδί σας είναι μια ξεχωριστή προσωπικότητα.
  9. Φροντίστε οι προσδοκίες σας σχετικά με τις επιδόσεις του παιδιού να είναι ρεαλιστικές δηλαδή ν’ ανταποκρίνονται στις δυνατότητες του παιδιού και μην το αγχώνεται με τις επιδόσεις.
  10. Διαχωρίστε το ρόλο του παιδιού από το ρόλο του μαθητή. Το παιδί σας πρέπει να νιώθει ότι το αγαπάτε και το θαυμάζετε, ανεξάρτητα από τις επιδόσεις του από το σχολείο.


Προσθήκη νέου σχολίου

Κωδικός ασφαλείας
Ανανέωση

Επικοινωνία

Τηλέφωνο - FAX : 2109627259

E-mail : info@europe-esteem.gr