Πρακτική άσκηση Αυτοεκτίμηση Β’ ΚΎΚΛΟΥ

 

Ονοματεπώνυμο: Θρόνη Τσιάμη ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΜΕΝΗ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΑΥΤΟΕΚΤΙΜΗΣΗΣ

Φορέας:  ΕΛ.Ε.Α.Σ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΑΥΤΟΕΚΤΙΜΗΣΗΣ & ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ

Υπηρεσία πιστοποίησης πρακτικής επάρκειας μελών του

Σωματείου

Ημερομηνία διεξαγωγής: 30/06/2013

Πλαίσιο Πρακτικής Άσκησης: Δουλεύοντας σε ομάδες: Η Αντίληψη  του Κύκλου.

Ομάδα: Η εν λόγω άσκηση απευθύνεται σε όλα τα άτομα της ομάδας προς Πιστοποίηση Συμβουλευτικής Αυτοεκτίμησης Β’ Κύκλου¨:

Θέμα: ΦΙΛΙΑ

Στόχος: Ο στόχος της άσκησης είναι να εξεταστούν οι διαστάσεις της φιλίας, να αναδυθούν τα δώρα και οι θησαυροί που φέρει η σπουδαία αξία της φιλίας στις ζωές μας και να ενισχυθεί η ικανότητα των μελών της ομάδας να αξιοποιούν αυτά τα δώρα καθώς και να διαχειρίζονται ταυτόχρονα τις διάφορες καταστάσεις που προκύπτουν στα πλαίσια της φιλίας εκφράζοντας τις ανάγκες τους με ελευθερία και αυτοπεποίθηση.

Μεθοδολογία: Η μεθοδολογία της κάτωθι άσκησης βασίζεται στις προτάσεις του Hanuch McCarthy, Ειδικού Αυτοεκτίμησης I.C.S.E., USA


Εισαγωγή

Επί τη ευκαιρία του κλεισίματος του κύκλου της συγκεκριμένης ομάδας Συμβουλευτικής Αυτοεκτίμησης (η εν λόγω άσκηση πραγματοποιήθηκε κατά τη διάρκεια του τελευταίου β’κύκλου ) και λόγω του ότι δημιουργήθηκαν στενοί δεσμοί και φιλίες στα πλαίσια αυτής της ομάδας, ενημέρωσα τα μέλη της ότι το θέμα της άσκησης που θα ακολουθούσε θα ήταν η Φιλία.

 

 

 

Δραστηριότητα 1η

  • Ζήτησα από τα μέλη της ομάδας να καταγράψουν τα ονόματα 5 φίλων

 

  • Κατόπιν έθεσα το ερώτημα: «Πώς θα αποκαλούσατε τον καθένα από αυτούς τους φίλους;» 

Κάποιοι από τους χαρακτηρισμούς που ακούστηκαν ήταν: φίλος   καρδιάς, φίλος μοιράσματος, περιστασιακός φίλος, παιδικός φίλος, κολλητός, αδερφικός φίλος, άνετος φίλος, φίλος από τη δουλειά, εξυπηρετούμενος φίλος, καλός φίλος.

  • Ζήτησα από τα άτομα της ομάδας να συζητήσουν ανά δύο τα χαρακτηριστικά της κάθε μιας από αυτές της φιλίες π.χ. Ποια είναι τα χαρακτηριστικά της παιδικής φιλίας ή της αδερφικής φιλίας και να καταγράψουν τα δώρα (δυνάμεις, αξίες)  που προκύπτουν από  κάθε μία από αυτές τις φιλίες.

Παρατήρησα τα εξής στα ζευγάρια που δημιουργήθηκαν:

    • Σοφία-Ειρήνη: Παρόλο που η Ειρήνη είχε έρθει εκτάκτως στη συνάντηση, από τη στάση τους σώματός φαίνεται ότι αναπτύχθηκε αμέσως εμπιστοσύνη στην επικοινωνία μεταξύ τους. Η Ειρήνη έβγαλε εύκολα δυνάμεις από τις φιλίες της δείχνοντας ότι λαμβάνει και δίνει μεγάλη υποστήριξη.  Η Σοφία παρουσιάστηκε αρκετά προβληματισμένη νιώθοντας ότι δεν λαμβάνει την υποστήριξη που θα ήθελε παρά έχει περισσότερο το ρόλο αυτού που δίνει λύσεις. Παρόλο που καθυστερεί όταν γράφει σπίθες (δυσκολεύεται να βρει δυνάμεις στη φιλία), τελικά τα καταφέρνει και το κυριότερο ότι εκφράζει ειλικρινά τα συναισθήματά της και βγάζει στην επιφάνεια τους προβληματισμούς της σχετικά με τις φιλίες της.

    • Γιώργος- Ντιάνα: Και οι δύο ήταν στην επικοινωνία τους συνοπτικοί και περιεκτικοί χωρίς να μακρηγορούν και ακούγοντας αυτά που έλεγαν μου δημιουργήθηκε η αίσθηση ότι εκφράζονταν με ειλικρίνεια παραθέτοντας  διάφορες πλευρές της φιλίας και την ποικιλομορφία της ακόμα και κάποιες αρνητικές πτυχές της.  Οι σπίθες που ανταλλάσουν μεταξύ τους έχουν εκφραστικό πλούτο, είναι φράσεις, όχι απλά μονολεκτικές δυνάμεις.

    • Γιούλη-Δέσποινα-Ελένη: Παρόλο που μακρηγορούσαν αρκετά παραθέτοντας αναλυτικά τις ιστορίες των φίλων τους, έβγαλαν μέσα από την επικοινωνία τους πλούτο δυνάμεων και θετικό λόγο. Η Δέσποινα έχει φίλες που τις βλέπει σαν πρότυπα και η Ελένη έχει ποικιλία φιλιών.  Η Γιούλη παρεμβαίνει συχνά σ’ αυτά που λέει η Δέσποινα βγάζοντας συμπεράσματα. Και οι τρεις μοιράζουν μεταξύ τους σπίθες απλόχερα!

 

Όλα τα μέλη της ομάδας κολλάνε ο ένας στον άλλον σπίθες και μέσα σε λίγη ώρα γεμίζουν όλοι πολύχρωμα χαρτάκια με υπέροχα δώρα φιλίας. Είναι φανερό ότι γλυκαίνει η ατμόσφαιρα και αρχίζουν και λάμπουν και τα πρόσωπα των μελών της ομάδας που δυσκολεύτηκαν μέσα στην άσκηση.

 

  • Προκειμένου να ακουστούν δυνατά κάποιες δυνάμεις και να ενδυναμωθεί η δόνησή τους με τον λόγο, ζήτησα από τα μέλη της ομάδας να διαβάσουν επιγραμματικά κάποιες από τις δυνάμεις που προέκυψαν.  Συνοπτικά ακούστηκαν τα εξής: ανιδιοτέλεια, ασφάλεια, εμπιστοσύνη, αίσθηση του χιούμορ, υποστήριξη, δοτικότητα, έχω άνεση στην επικοινωνία, κάνω τους άλλους να αισθάνονται μοναδικοί, ειλικρίνεια, μοίρασμα, δείχνω κατανόηση, μπορώ να είμαι ο εαυτός μου μέσα σε κάθε σχέση, συνδέομαι από την καρδιά, αποπνέω εμπιστοσύνη, πιστεύω στον εαυτό μου και τους άλλους, .

 

Στο τέλος της δραστηριότητας προκαλώ τα μέλη της ομάδας να συνειδητοποιήσουν κοιτώντας τις σπίθες τους ότι μέσα από την σπουδαία αξία της φιλίας καλύπτονται όλοι οι κύκλοι της Αυτοεκτίμησης, δηλαδή:

 

Ενισχύεται η αίσθηση της ασφάλειας, της άνεσης, της εμπιστοσύνης και της αμοιβαίας πίστης.

 

Ενισχύεται η αυτοαντίληψη του ατόμου και η αίσθηση της ταυτότητας και της μοναδικότητάς του με φίλους που δέχονται και εκτιμούν την ατομικότητά του.

 

Ενισχύεται η αίσθηση του ατόμου ότι ανήκει κάπου, μπορεί και βιώνει τη σύνδεση.

 

Ενισχύεται η αίσθηση του σκοπού, όπως συνέβη και στην ομάδα μας.

 

 

 

Δραστηριότητα 2η

  • Ζήτησα από τα μέλη της ομάδας να φέρουν στο μυαλό τους μία φιλία η οποία διακόπηκε και να καταγράψουν στο χαρτί τους λόγους διάλυσης αυτής της φιλίας. «Για ποιους λόγους έκλεισε αυτός ο κύκλος;»

  • Κατόπιν ζήτησα από την ομάδα να εκφράσουν τους παραπάνω λόγους με βάση τα δικά τους συναισθήματα, ανάγκες, επιθυμίες.

Έχουμε συνηθίσει στην επικοινωνία μας να λέμε στον άλλο: «Εσύ έκανες…» «Εσύ δεν έκανες…» «Εσύ φταις».

 

Τώρα καλούμαστε να μιλήσουμε για μας: «Εγώ αισθάνομαι…», «Εγώ έχω ανάγκη…», «Εγώ θέλω…», «Εγώ χρειάζομαι…»

Δίνω λοιπόν στα μέλη της ομάδας από μία μακρόστενη λωρίδα χαρτί και τους ζητώ να καταγράψουν εκ νέου τους λόγους διακοπής της φιλίας που είχαν προαναφέρει ξεκινώντας όμως με τις παραπάνω φράσεις για να εκφράσουμε για τα δικά μας θέλω, ανάγκες, επιθυμίες, συναισθήματα.

 

Σύντομα παρατηρώ ότι αρκετά μέλη ξεκινάνε με αρνητικές προτάσεις π.χ. «Εγώ δεν θέλω…» και παίρνω την ευκαιρία να πω ότι έχουμε συνηθίσει να σκεφτόμαστε και να εκφράζουμε αυτό που ΔΕΝ θέλουμε και ότι είναι μια πολύ ωραία πρόκληση να αρχίσουμε να εκφράζουμε αυτά που θέλουμε.

 

Πηγαίνω σε κάθε μέλος της ομάδας που έχει ολοκληρώσει και κλείνω τις δύο άκρες της λωρίδας με ένα συρραπτικό με σκοπό να δημιουργήσω ένα καπέλο. Όλα τα μέλη παρόλα αυτά φοράνε τις λουρίδες στα χέρια τους σαν βραχιόλι και τους λέω: «Αυτό το βραχιόλι συμβολίζει την ικανότητά μας να εκφράζουμε τα συναισθήματά μας, τις επιθυμίες μας, τις ανάγκες μας, την αλήθεια μας.  Γιατί η αλήθεια μας δεν είναι ποτέ αυτό που κάνει ο άλλος αλλά μόνο αυτό παρά μόνο αυτό που εμείς βιώνουμε»

 

Προκειμένου να δουν τα μέλη της ομάδας τη διαφορά του «Εσύ φταις» και του «Εγώ αισθάνομαι…» ζητώ τη βοήθεια του Γιώργου και της Ελένης.  Καλώ τον Γιώργο, εάν επιθυμεί, να μας μιλήσει συνοπτικά για αυτή τη φιλία του που διακόπηκε. Επρόκειτο συγκεκριμένα για μία κουμπαριά όπου ο φίλος εξαφανίστηκε ξαφνικά χωρίς να δώσει εξηγήσεις.  Μιλώντας για την ιστορία του επικεντρώθηκε στο τι είχε κάνει ο φίλος και όχι σ’ αυτό που αισθανόταν ο ίδιος.

 

Κάλεσα λοιπόν τον Γιώργο να απευθυνθεί στην Ελένη σαν να ήταν ο φίλος του που εξαφανίστηκε και σε πρώτη φάση να εκφραστεί με το «Εσύ εξαφανίστηκες…».  Ο Γιώργος δεν ήθελε να εκφραστεί με αυτό τον τρόπο αλλά δεν επέμεινα. Του ζήτησα λοιπόν να φορέσει το βραχιόλι της έκφρασης των συναισθημάτων και μιλήσει στην Ελένη που έπαιζε το ρόλο του φίλου που εξαφανίστηκε για τα συναισθήματά του.  Αν και αρνήθηκε να φορέσει το βραχιόλι εξέφρασε με ειλικρίνεια τα συναισθήματά του «Εγώ νιώθω λυπημένος που χαθήκαμε» «Εγώ σ αγαπάω και θέλω να είσαι καλά». Ρώτησα την Ελένη πως αισθανόταν και παρόλο που η επιλογή των δύο ατόμων ήταν τυχαία, η ιστορία της ήταν παρόμοια με αυτή του Γιώργου και την είχε αγγίξει βαθειά. Εξέφρασε και αυτή την απογοήτευσή της και την λύπη της με το «Εγώ αισθάνομαι…» φορώντας το βραχιόλι της έκφρασης των συναισθημάτων και των επιθυμιών.

 

Ευχαρίστησα τους δύο συμμαθητές μου για την βοήθεια και ζήτησα από τα μέλη της ομάδας να αναλογιστούν τι διαφορετικό μπορεί να συνέβαινε εάν στην φιλία που διακόπηκε είχαν εκφράσει τις επιθυμίες τους, τις ανάγκες τους και τα συναισθήματά τους και να το καταγράψουν (εάν πιστεύουν φυσικά ότι μπορεί να υπήρχε μια άλλη έκβαση στην ιστορία).  Και διευκρινίζω ότι η άλλη έκβαση δεν είναι απαραίτητα το να μην είχε διακοπεί η φιλία αλλά και το να είχε κλείσει ο κύκλος πιο ομαλά, χωρίς κατακρατημένες ενέργειες και πικρίες, έχοντας εκφράσει την αλήθεια μας.

 

Δραστηριότητά 3η

 

«Φέροντας λοιπόν όλα αυτά τα δώρα της φιλίας που βγάλαμε στο φώς με τις σπίθες μας, αλλά και την ικανότητά μας να εκφράζουμε την αλήθεια μας, αυτό που αισθανόμαστε, θέλουμε, έχουμε ανάγκη, πάμε να ζωγραφίσουμε ο καθένας ένα σύμβολο για τη φιλία και αν θέλουμε να του βάλουμε ένα τίτλο.»

 

Τα Σύμβολα που δημιούργησε η ομάδα ήταν τα εξής: 

  • Σοφία

Παρατηρήσεις

Η αίσθηση που μου δίνει το σύμβολο είναι ότι αντιμετωπίζει τους φίλους της σαν μωρά που χρειάζονται ντάντεμα, δεν πατάνε γερά στα πόδια τους (tap tap  των ρόλων της Virginia Satir).  Παρόλα διακατέχεται από αγνότητα και η πρόθεση είναι η γλυκιά σύνδεση, ξέρει να φροντίζει και να νοιάζεται απλά χρειάζεται να το κάνει έξω από τον «ρόλο».  Για να πετάξει ο άγγελος χρειάζεται να καθαρίσει τα φτερά του.

 

 

  • Ειρήνη

Παρατηρήσεις

Η φιλία είναι μια σύνδεση καρδιάς. Ξέρει να συνδέεται και να υποστηρίζει.  Χρειάζεται όμως; να επικεντρωθεί στην συντροφικότητα με χαρά και όχι στις ματωμένες καρδιές στο ανηφόρι (τη δυσκολία) της ζωής.

 

 

 

 

 

 

  • Γιούλη

Παρατηρήσεις

Ξέρει να λαμβάνει και να προσφέρει, να στηρίζει και να υποστηρίζει πρακτικά και συναισθηματικά, να δίνει και να παίρνει αγάπη στις φιλίες της.  Ανοιχτή η ροή και αμφίδρομη!  Η αίσθηση που μου δίνει είναι ότι χρειάζεται μία καλύτερη επαφή με αυτό το μέρος του εαυτού που κάνει λάθη  ή έχει και αρνητικά συναισθήματα.

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Ελένη

Παρατηρήσεις

Η ροζ ρομαντική καρδιά αναζητά αγάπη και ειλικρίνεια.

 

 

 

 

 

 

 

  

  • Δέσποινα

Παρατηρήσεις

Έχει την ικανότητα να προσφέρει και να λαμβάνει ζεστασιά, υποστήριξη, ενδιαφέρον, αποδοχή και αγάπη.  Αν κάτι την εμποδίζει κάποιες φορές να τα λάβει και να τα προσφέρει αυτά είναι αυτή η φωτιά θυμού που καίει μέσα στο σπίτι.

 

 

 

 

 

 

 

  • Γιώργος

Παρατηρήσεις

Πιστεύει στη δύναμη της ομάδας. Σ αυτό που μπορούμε να καταφέρουμε όλοι μαζί και όχι ο καθένας μόνος του.  Αισθάνομαι ότι έχει ανάγκη να ξεφύγει από μία ρουτίνα, πραγματικότητα, να πετάξει πέρα από αυτή και ίσως είναι καλό για κάποιες ώρες της ημέρας να το κάνει, να περνάει χρόνο με τον εαυτό του και τα θέλω του.

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Ντιάνα

 

Παρατηρήσεις

Παρόλο που το σύμβολο μου δίνει μια αίσθηση επικινδυνότητας, με τα πρόσωπα κλεισμένα σ ένα σχέδιο με κοφτερές άκρες, φαίνεται ότι η φιλία της τονίζει την αίσθηση του «ανήκω». Δεν αναφέρει το όνομά της στο σχέδιο.

 

 

 

 

Κλείσιμο άσκησης

Ευχαρίστησα τα μέλη της ομάδας και εξέφρασα την ικανοποίησή μου γιατί αισθάνομαι ότι μπορέσαμε και αγγίξαμε διάφορες πτυχές αυτής της υπέροχης αξίας που λέγεται φιλία.  Τόνισα ότι η φιλία είναι όλα, μπορεί να εμπεριέχει τα πάντα: να μας πληγώσει, να μας δώσει δύναμη και χαρά, να μας πικράνει, να μας δώσει δύναμη, ασφάλεια και αυτοπεποίθηση, να χαλάσει ή να εξελιχτεί και να θεριώσει.

Αυτό που έχει σημασία σε οποιοδήποτε από αυτά τα πλαίσια είναι να έχουμε επίγνωση της δικής μας θέσης.  Που βρισκόμαστε εμείς, τι αισθανόμαστε, τι έχουμε ανάγκη, τι επιθυμούμε.

Γενικά 

Η γενικότερη αίσθηση που μου άφησε η ομάδα, αυτό που πιστεύω ότι ισχύει για όλους και για τον καθένα ξεχωριστά είναι ότι είναι άνθρωποι που έχουν δουλέψει εξαιρετικά με τον εαυτό τους, που έχουν κάνει την υπέρβασή τους ο καθένας με τον τρόπο του και που έχουν ανοίξει τις καρδιές τους, έχουν ισχυροποιήσει την ασφάλειά τους και την ταυτότητά τους, ξέρουν να συνδέονται και είναι αποφασισμένα ως προς το Όραμα της Αυτοεκτίμησης.

Feedback

Νιώθω ευγνώμων για τις σπίθες που έλαβα από την ομάδα! Τους ευχαριστώ μέσα από την καρδιά μου για τα πολύτιμα δώρα τους!

  • Θρόνη μου πολύ όμορφη παρουσίαση. Με βοήθησε να φέρω στην επιφάνεια κι άλλη μια πολύ σημαντική πτυχή του εαυτού μου που είχα παραμελήσει!

  • Ευχαριστώ για την ευκαιρία που μου πρόσφερες να επαναξιολογήσω τις φιλίες μου. Γιώργος.

  • Είσαι η εσωτερική μου φωνή που πάντα με κάνεις να γίνομαι συνειδητή. Σ’ αγαπώ. Γιούλη.

  • Είσαι ξεχωριστή και έχεις απίστευτο ταλέντο. Diana.

  • Το μεγαλείο της ψυχής σου, η γλυκύτητα που εκπέμπεις και ο τρόπος που δίνεις με κάνουν πιο ανοικτή. Σ’ αγαπώ.

  • Είσαι μια γλυκιά δασκάλα Αυτοεκτίμησης, μπράβο σου!!!!!! Ελένη.

  • Θρόνη είσαι καταπληκτική σ’ αυτό! Είσαι για την αυτοεκτίμηση! Το έχεις! Δέσποινα.

  • Χαίρομαι τόσο να σε βλέπω να ανθίζεις όπως σου αξίζει! Με αγάπη. Άσπα.

  • Τέλεια η μεθοδολογία της άσκησης σου για τη φιλία. Επαγγελματίας με όρια επενδεδυμένος με χαρά, χαλαρότητα, ζεστασιά, σταθερότητα. Β.Σίμου.

Τέλος θέλω να ευχαριστήσω την Δασκάλα μου και επότρειά μου Δρ. Β.Σίμου για την διακριτική εποπτεία της και την άνευ όρων αποδοχή και αγάπη της.

**************************

Σχόλια  
  •  
  •  
  • Απάντηση
  • Απάντηση με παράθεση
  • Παράθεση

# variable » 09-03-2017 01:04

Wonderful work! That is the type of information that should be
shared across the web. Shame on the seek engines for not positioning this post higher!
Come on over and discuss with my web site . Thanks =)

variable

Προσθήκη νέου σχολίου

Κωδικός ασφαλείας
Ανανέωση

Επικοινωνία

Τηλέφωνο - FAX : 2109627259

E-mail : info@europe-esteem.gr