Στις δραστηριότητες επέκτασης όπου έπρεπε να διηγηθούν προσωπικές εμπειρίες που να περιγράφουν μια στιγμή ευτυχίας, θλίψης, ντροπής κλπ. είχαν και οι δύο πρόβλημα στο να εκφραστούν.
-Όταν άρχισαν να αναφέρουν κάποιο περιστατικό αυτό περιείχε θλίψη, πόνο και οργή.
- Εκτονώθηκε ο πόνος με σπίθες γεμάτες τρυφερότητα και νοιάξιμο. Τους ζήτησα να φτιάξουν ένα σύντομο πορτραίτο του εαυτού τους.
*Στην επόμενη συνεδρία επανατοποθετήσαμε το πλαίσιο και τους κανόνες μας για ειλικρίνεια και εμπιστοσύνη.
- Η Α μας έδειξε τις πρωτότυπες- χειροποίητες κάρτες που έφτιαξε σαν δείγμα
για την προβολή της δουλειάς της. Ήταν εξαιρετικά καλλιτεχνημένες και οικολογικές.
- Ανταλλάξαμε σπίθες με ενθουσιασμό για το μικρό αριστούργημα που δημιούργησε.
- Η Τ μας είπε ότι πήρε πληροφορίες για Σχολή Νοσηλευτικής ενός αμερικανικού κολλεγίου στην Αθήνα και ότι πήρε την απόφαση να γραφτεί το Σεπτέμβριο για να φοιτήσει.
-Καμιά από τις δύο δεν είχε επαρκώς ετοιμάσει πορτραίτο του εαυτού της. Η Α είπε ότι πάντα αισθανόταν ντροπή όταν στο παρελθόν έπρεπε να προβάλει τον εαυτό της και το ίδιο αρνητικό συναίσθημα ένιωσε και τώρα.
- Η Τ είπε ότι δεν μπορούσε να σκεφτεί τίποτε θετικό για τον χαρακτήρα της. Πρόσθεσε ότι όταν δούλευε, όποτε εκθείαζαν τις ικανότητές της ή την ευσυνειδησία της, αισθανόταν πολύ εκτεθειμένη, και ήθελε να κρυφτεί από αμηχανία.
- Αντάλλαξαν σπίθες με θετικές σκέψεις η μια προς την άλλη και συζήτησαν το περιεχόμενο κάθε σπίθας. Η διάθεσή τους βελτιώθηκε αισθητά.
- Στην επόμενη συνεδρία προχωρήσαμε στην ανάλυση των πορτραίτων που είχαν ετοιμάσει.
Η Α είχε αναφέρει λίγα θετικά και πολλά αρνητικά. Ανέφερε ότι από την οικογένειά της και τους 2 συζύγους της άκουγε κυρίως αρνητικά που έπρεπε να βελτιώσει και ότι τα θετικά ίσως ήταν της φαντασίας της.
Η Τ είχε γράψει ελάχιστα χαρακτηριστικά της γιατί η προβολή του εαυτού της τής προκαλεί δυσφορία.
Αντάλλαξαν σπίθες ενίσχυσης και μετά η Τ έγραψε στο τετράδιό της «ΕΧΩ ΤΗ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΑ ΝΑ ΜΕ ΑΝΑΛΥΣΩ ΓΙΑ ΝΑ ΜΕ ΓΝΩΡΙΣΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΚΑΙ ΝΙΩΘΩ ΠΟΛΥ ΚΑΛΑ ΜΕ ΑΥΤΗΝ ΤΗΝ ΕΡΓΑΣΙΑ».
- Αντάλλαξαν απόψεις για το κοινό χαρακτηριστικό τους τη ντροπή.
- Ανέφεραν ότι όταν ξεπερνούν τη ντροπή τους ενεργούν σωστά και αποτελεσματικά και νιώθουν δυνατές.
* Στην επόμενη συνεδρία εστιάζουμε στα θετικά χαρακτηριστικά τους και τα επεκτείνουμε.
Όταν ολοκληρώνεται αυτό το κεφάλαιο προχωρούμε στην τελευταία ενότητα για αυτήν την περίοδο.
Αυτή η ενότητα με τίτλο «Η ιστορία της ζωής μου- Διαφορετικές εμπειρίες» πιστοποιεί ότι οι άνθρωποι έχουν διαφορετικό παρελθόν ή εμπειρίες. Οι μαθήτριες θα αναφέρουν εδώ ένα προσωπικό γεγονός- εμπειρία που θεωρούν σημαντικό στη ζωή τους.
- Η συζήτηση είναι μακρά και οι δύο αναφέρουν γεγονότα της ζωής τους επιγραμματικά αλλά με πολλή φόρτιση.
- Στο σημείο αυτό η Τ μας εξομολογείται ότι όταν συζητούσαμε για τις σπουδές και τα επαγγέλματα ένιωσε μεγάλη οργή προς το σύζυγό της, ο οποίος την εξανάγκασε με απειλές και εκφοβισμούς, όταν το παιδί της ήταν 5 ετών, να εγκαταλείψει τη δουλειά της και αφού της «ροκάνισε» την περιουσία, την υποχρέωσε να ζεί μίζερα μόνο από το μισθό του, ενώ εκείνος έχασε μεγάλο μέρος της περιουσίας της στο καζίνο, που ήταν το πάθος του. Τότε αποφάσισε να πουλήσει το σπίτι που είχε στο όνομά της στην Αυστραλία και ήρθε σε επαφή με μεσιτικό γραφείο που ανέλαβε την πώληση. Σήμερα μας είπε, ένα μήνα περίπου αργότερα το σπίτι πουλήθηκε και τα χρήματα κατατέθηκαν στο όνομα το δικό της και του γιού της στην τράπεζα.
Τόνισε ότι νιώθει πολύ περήφανη για αυτό γιατί παράλληλα ένιωθε ότι αδικούσε το παιδί της, αφού το άφηνε απροστάτευτο.
- Η Α έχει μόνο αρνητικές εμπειρίες να διηγηθεί από την παιδική ηλικία μέχρι το δεύτερο διαζύγιο και το θάνατο της μητέρας της που υπήρξε σκληρή και άδικη μαζί της.
Οι επόμενες συνεδρίες περιέχουν πόνο, θλίψη και παράλληλα ανακούφιση και εκτόνωση.
- Στις δραστηριότητες επέκτασης η άσκηση ζητά από τις μαθήτριες να ταξινομήσουν φωτογραφίες από τη βρεφική ηλικία μέχρι σήμερα. Τις χρησιμοποιούμε για να κατασκευάσουμε ένα χρονοδιάγραμμα όπου θα εντοπίσουμε τα σημαντικά γεγονότα στις διάφορες ηλικίες.
-Ορίζουμε τους κανόνες: «μιλάμε περιεκτικά για το γεγονός που μας στιγμάτισε σε κάθε ηλικιακή περίοδο και έχουμε πλήρη ειλικρίνεια, ακόμη κι αν είναι κάτι για το οποίο έχουμε αισθανθεί αρνητικά συναισθήματα, ντροπή κλπ.»
- Οι εμπειρίες διαδέχονται η μια την άλλη με φόρτιση και πόνο.
- Υπάρχει και από τις δύο η τάση να κρίνουν σε τι στάθηκε χρήσιμη η κάθε εμπειρία στην εξέλιξή τους, ποιο μάθημα πήρανε από αυτήν και πού τις ζημίωσε σαν προσωπικότητες το συναίσθημα που βίωσαν.
- Και οι δύο ανέφεραν ότι η ανάλυση αυτή τις ωθεί να έχουν μια πιο σφαιρική ματιά πάνω στα γεγονότα της ζωής τους, που τότε φαίνονταν τραγικά.
* Η τελευταία άσκηση αυτής της ενότητας με τίτλο «Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΜΟΥ», όπου οι μαθήτριες θα γράψουν μια σύντομη αυτοβιογραφία είναι η εργασία τους για την καλοκαιρινή περίοδο και θα αναλυθεί μόλις οι συνεδρίες επαναληφθούν το Σεπτέμβριο.